Από πολλές έρευνες έχει προκύψει ότι οι καλές τέχνες μπορούν να λειτουργήσουν θεραπευτικά για το άτομο και σε πολλές περιπτώσεις προτείνονται ως εναλλακτική θεραπεία. Το άπλετο φως, το πλούσιο χρώμα και τα ωραία σχήματα σε έργα εικαστικής τέχνης και μάλιστα εικονικής αφαίρεσης φτιάχνουν τη διάθεση του θεατή τους. Μία ευχάριστη εικόνα κάνει τον θεατή να ξεχάσει τα εγκόσμια προβλήματα και να ταξιδέψει στον υπερβατικό κόσμο που οραματίστηκε εκ μέρους του ο καλλιτέχνης. Έτσι, ανακαλύπτει μία αισιόδοξη προοπτική στα πράγματα της ζωής που τον εμπνέει με δύναμη, ελπίδα, θάρρος και κουράγιο.
Ο ζωγράφος Αντρέας Γκολφινόπουλος παρουσιάζει «Τα Καλοκαιρινά», μία νέα σειρά έργων που συνάδει με τη θετική ενέργεια της καλοκαιρίας ειδικά στην Ελλάδα – την αγάπη, τον έρωτα, τη φύση, τη σχετικότητα των ανθρώπων και των πραγμάτων. Με ανάλογο τέτοιο θέμα στην ποίηση καταπιάνεται ο Οδυσσέας Ελύτης, ο κατ’ εξοχήν υμνητής της ζωής, της χαράς, του φωτός και των χρωμάτων. Στον πρόλογο της συλλογής Τα ρω του έρωτα του 1972 γράφει: «Πίσω από κάθε ανάταση, από κάθε μεράκι, μία κιθάρα περιμένει έτοιμη να πάρει τα λόγια και να τα ταξιδέψει από χείλη σε χείλη. Δεν είναι λίγο αυτό. Είναι η χαρά να δίνεις χαρά στους άλλους, είναι αυτό που μας βαστάει στη ζωή.» Στα παρόντα έργα πρωταγωνιστούν κατ’ εξοχήν καλλίγραμμες γυναίκες, που εναρμονίζονται με τη φύση ή έρχονται σε διάλογο με το ταίρι τους ή με ένα αντικείμενο εστίασης– επιστολή, πτηνό, πανί, τόπι.
Μεγαλώνοντας στη Λυκοποριά Κορινθίας ο Γκολφινόπουλος γνώρισε από τη φύση τις κορυφαίες αισθητικές ποιότητες – την αρμονία και το κάλλος. Εν συνεχεία, στις σπουδές του ανακάλυψε και ερεύνησε τη χρυσή τομή (από τον 20ό αιώνα, η χρυσή τομή παριστάνεται με τον ελληνικό γράμμα «φ», από το αρχικό στο όνομα του γλύπτη Φειδία, ο οποίος λέγεται ότι ήταν ο πρώτος που τη χρησιμοποίησε στα έργα του), την αναλογία 1:1.6 της μικρότερης προς τη μεγαλύτερη πλευρά, που είναι αισθητικά ευχάριστη. Εφήρμοσε τη χρυσή τομή στα έργα του και τη δίδαξε στους μαθητές του. Η χρυσή τομή είναι κυρίαρχο μέλημα σε όλη την πορεία του εικαστικού καλλιτέχνη. Για αυτό παρουσιάζεται διάφανα στα έργα του με γραμμές ή/και γραφές που σχηματίζουν περιγράμματα ή περιεχόμενα. Κάθε στοιχείο είναι προσεκτικά μετρημένο με αυτή την αναλογία αλλά και η σχέση του ιδίου με τα άλλα στοιχεία. Έτσι προκύπτει ένα καλό αισθητικό αποτέλεσμα στην οργάνωση και στη σύνθεση του έργου που ικανοποιεί ταυτοχρόνως και το μάτι και τον νου.
Η τεχνοτροπία των έργων είναι το κολάζ, μία καλλιτεχνική σύνθεση από διάφορα υλικά κολλημένα μεταξύ τους. Πρόσφατο εύρημα, που ενέπνευσε ο ίδιος ο βίος, είναι προσωπικά έγγραφα από ιατρικές εξετάσεις, που άρχισαν να παρουσιάζονται αυξητικά στην ώριμη καθημερινότητα του καλλιτέχνη. Η τάση προσωπικά αντικείμενα να αντιπροσωπεύουν τον εαυτό έκανε την εμφάνισή της στα ντανταϊστικά έργα του Κουρτ Σβίτερς (1887-1948) που, από το 1918, φιλοτεχνούσε συνθέσεις με κάθε είδους αντικείμενα που συνέλεγε ο ίδιος. Ως γνωστόν εφηύρε τον όρο «Μερτζ» από τη γερμανική λέξη «Κομέρτζμπανκ» που εμφανίστηκε σε ένα από τα πρώιμα κολάζ του, για να περιγράψει έργα συναρμολόγησης που βασίζονται σε ιδιωτικά απορρίμματα, μεταξύ αυτών και προσωπικά αντικείμενα συναισθηματικής αξίας. Αυτή η τάση αποκτούσε ολοένα απήχηση μέχρι το απόγειό της στα νεορεαλιστικά έργα του Αρμάν Φερναντέζ (1928-2005), ειδικά αυτά με γενικό γαλλικό τίτλο «Πουμπέλ» (Σκουπίδια), διαλεγμένα απορρίμματα ενός ατόμου που εξέθεσε εντός γυάλινου κυτίου ως προσωπογραφία του. Στην περίπτωση του Γκολφινόπουλου τα έγγραφα αυτά είναι αυτοβιογραφικά και τεκμηριώνουν επιστημονικά την κατάσταση της ζωής του. Εισερχόμενα στη σφαίρα της αχρηστείας, αφού εξυπηρέτησαν τον σκοπό τους, ο καλλιτέχνης τα μετουσιώνει σε καλλιτεχνικό υλικό. Τα βάφει με χρωστικές και τα χρησιμοποιεί κατάλληλα είτε σε πρώτο πλάνο είτε ως φόντο. Σε κάποιες περιπτώσεις ο σταυρός στο λογότυπο του νοσοκομείου σηματοδοτεί τη θέση του οφθαλμού στο εικονιζόμενο πρόσωπο ή τις θηλές στο στήθος του.
Με αυτά τα έργα ο Γκολφινόπουλος ενστικτωδώς διασκεδάζει την ευαίσθητη κατάσταση της υγείας του και κοιτάζει αισιόδοξα με χιουμοριστική διάθεση το αβέβαιο μέλλον που επιφυλάσσει η μοίρα.
Αθήνα, 2023
1. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Ερωτικό, 9/2021. Ακρυλικό και κολάζ σε καμβά, 50 x 70 εκ.
2. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Αγάπη, 10/2021. Ακρυλικό και κολάζ σε καμβά, 50 x 70 εκ.
3. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Οπτασία, 11/2021. Ακρυλικό και κολάζ σε καμβά, 50 x 70 εκ.
4. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Βλέμμα στον Καθρέπτη, 12/2021. Ακρυλικό και κολάζ σε καμβά, 50 x 70 εκ.
5. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Ζεύγος στην Παραλία, 1/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 70 x 50 εκ.
6. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Υπόσχεση, 2/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 70 x 50 εκ.
7. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Συνεννόηση, 3/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 70 x 50 εκ.
8. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Τουρίστρια, 4/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 70 x 50 εκ.
9. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Με την Πλάτη στον Άνεμο, 5/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 70 x 50 εκ.
10. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Αναμένοντας τον Ιστιοπλόο, 6/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 70 x 50 εκ.
11. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Συνομιλία, 8/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 86 x 60 εκ.
12. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Είδα ένα Ζεύγος Δελφινιών, 9/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 86 x 60 εκ.
13. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Ήρθε το Μήνυμα, 10/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 86 x 60 εκ.
14. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Ρεμβάζοντας τους Ιστιοπλόους, 11/2022. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 86 x 60 εκ.
15. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Έτοιμη για Κολύμπι, 2/2023. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 86 x 60 εκ.
16. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Λατρεύει τον Γυμνισμό, 5/2023. Ακρυλικό και κολάζ σε χαρτόνι, 86 x 60 εκ.
17. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Mετά το Μπάνιο, 7/2023. Ακρυλικό και κολάζ σε κόντρα πλακέ, 100 x 75 εκ.
18. Αντρέας Γκολφινόπουλος (Λυκοποριά, γ. 1943). Εφηβική Αποκάλυψη, 9/2023. Ακρυλικό και κολάζ σε κόντρα πλακέ, 100 x 75 εκ.
|